torsdag 4 oktober 2012

Henningsohn IN-DA-HOUSE

Vänner, kamrater och fotbollsälskare.

När ingen annan skriver så har jag, med påtryckningar ifrån den tyngste(inte i kilo utan i status mätt) IFK splearen i modern tid Tobias "den allsmäktige" Danielsson fått i uppgift att skriva lite här som gästbloggare. Men för att uttrycka mig helt korrekt med vad jag skrev i meningen innan så menar jag såklart efter generationsväxlingen från den storhetstid som inkluderar Morgan "FGM/Mojje" Andersson, Yessin "bakom alla hyss" Ghaddab och Stefan "kebabkastaren" Möller, Christian "stagediven" Johansson och så vidare.

Jag vill passa på att gratulera till ett nytt kontrakt i 2013 års division 3 vilket var en stor bedrift med tanke på spelarflykten som pågick under hela året. Jag vill i det här inlägget ägna några rader åt det som kanske kan ha varit avgörande för detta års resultat då så många unga spelare fick ta ett så stort ansvar så tidigt i karriären och med facit i hand också så starkt lyckades. Den galna och på den tiden ohyfsade satsning som har visat sig på senare år givit framgång i IFK. Två personer fick ta emot fula kommentarer, elaka sågningar, kallades mer eller mindre tyranner under de första åren, men stod ändå upp för vad de trodde på och som jag tycker var ett rätt steg att ta för ett lag i Mariestad. KÅJ och Sören fick denna förening att lyfta sig över alla andra föreningar i mariestads kommun och var de som vågade ta tag i en satsning på vadsbofotbollen och så det lyckades.

IFK har utvecklat många fina fotbollsspelare både individuellt och som lag och man har hakat på i lägre åldrar. Steget till division 3 började när KÅJ och Sören gick ihop till en duo och med många spelare från just deras start, jag är ju en av dom, stod 2-3 år på gränsen att ta klivet även till div 2 med IFK. Utan den satsningen har jag svårt att se att IFK skulle tagit det klivet upp i trean så kraftfullt som vi gjorde. Nu är detta mina tankar och är naturligtvis inte hugget i sten och vi har riktigt bra årskullar som visat framfötterna i 93 och nedåt men vem vet om de stannat så länge i IFK som många gjort om vi inte varit ett stabilt division 3 som IFK varit en längre tid nu.
Så tack för att jag fick vara en av många som startade resan som visat sig vara så viktig för IFK och tack SÖREN OCH KÅJ, vad andra än tycker och tänker så är jag evigt tacksam.

Jag kan säkert missat personer runtomkring och detaljer här och där men jag hoppas alla runt omkring som var delaktiga tar till sig då jag faktiskt inte glömt er men valt att peka ut två i hela bygget, im just a human.

Nog med min mjuka sida. Jag hoppas det kommer gå bra även nästa år för vårt Blåvita gäng och jag kommer fortsätta följa er i serien.

För min egen del tar jag ett uppehåll från fotbollen efter denna säsong så får vi se vart jag dyker upp nästa gång, men en sak är klar, nummer 15 är inte färdig med fotbollen helt än.


/Joakim Henningsohn - The one and only Tjocke

1 kommentar:

  1. christian stagediven och leffe golvstötataren glömmer man inte i första taget

    SvaraRadera